IDIOM SEMANTIK
ING BASA JAWI
A.
Dhasaring
Panyeratan
Idiom wonten
ing saben dinten dipunsebut
kanthi sebutan
slogan. Idiom punika caket sanget
kaliyan gesang ing saben dinten tumraping kula saha
panjenengan.Langkung-langkung tumrap tiyang jawi, palah boten saged uwal
saking slogan utawi idiom punika.Ewa makaten taksih kathah
tiyang ingkang bingung kaliyan idiom punika, kamangka dipunangge saben
dinten.Idiom-idiom
punika kalebet kasiling sastra saha budaya ingkang patut dipuntuladhani.
Mawi idiom-idiom punika, pitutur adi
luhung saged dipunwarahaken tumraping manungsa wonten ing masarakat punika.
Pramila langkung sae menawi dipunandharaken babpangertosanidiom,jenis idiom, tuladha, saha jeroan saking idiom
punika, amrihidiom-idiom
punika boten ical saking ganasing jaman
globalisasi kang meksa kedah gaul.
Mawi idiom-idiom punika ugi saged
nyengkuyung nglestantunaken kabudayan jawi, mliginipun ingkang gegayutan
kaliyan sastra saha
basa.
Saking andharan woten ing inggil saged dipun pendhet undheranipun pirembagan, inggih
punika: (1) Punapa
ingkang ingkang dipunwastani idiom punika? (2) Punapa jenis
saha tuladhanipun idiom basa jawi punika? (3) Kados pundi gegayutanipun idiom kaliyan
kasiling kabudayan ?
Ancas saking pirembagan punika antawisipun: (1)Mangertosi
pangertosan bab idiom wonten ing basa Jawi (2)Mangertosi jenis saha
tuladha idiom wonten ing basa jawi (3)Mangertosi gayutanipun idiom basa jawi
kaliyan kabudayan, mliginipun bab sastra
B.
PAREMBAGAN
Saderengipun
ngancik jenis-jenising idiom,
langkung sae menawi dipunandharaken pangertosan idiom punika
rumiyin.Sejatosipun punapa ta ingkang
dipunwastani idiom punika? Saha kenging punapa
idiom saged dipun sebut minangka kasiling
kabudayan?. Pitakenan punika temtunipun ngerubungi
sirah kula saha
panjenengan sadaya,
palah kados mijeti sahanyebabaken
pating krejut. Wangsul malih wonten
babidiom. Idiom
punika ing saben dinten ugi saged dipunarani unen-unen(cara kasare). Menawi wonten ing ilmu basa, idiom punika nggadhahi teges bilih idiom punika minangka ungkapan
ingkang asalipun saking gabungan kalih tembung (frasa) ingkang damel teges enggal saha mboten gegayutan
kaliyan tembung dhasaripun. Dados maknanipun punika mboten waged dipungebyah uyah, namung kedah
dipunpenggalih kanthi raos ingkang wening. Kejawi makaten, ugi wonten ingkang
mastani idiom punika minangka ungkapan basa saking gabungan tembung (frasa) ingkang tegesipun sampun
manunggal saha
boten saged dipuntafsiraken kanthi makna saking unsur-unsur dhasaripun. Dados, gampilipun idiom punika saged
dipunsebut
slogan utawi sesanti.
Sasampunipun
mangertosi pangertosan idiom, prayoginipun ugi
mangertosi pangertosan semantik.
Amargi idiom-idiom punika dados objeksaking
semantik. Miturut Slamet Mulyana(Mulyana(2008:1))
mastani bokbilih semantik inggih
punika panaliten teges tembung wonten basa tartamtu miturut penggolonganipun.
Kanthi mekaten sageddipunaturaken bokbilih semantik
punika pengin ngendikakaken makna(teges),
utawi salah satunggaling ilmu ingkang nyinaoni teges(makna) tembung, frasa,
kalimat,saha teks.Saking
andharan punika, saged dipuntingali kanthi cetha bokbilih idiom punika dados bidang
kajian semantik ingkang badhe ndhudhah
teges utawi maknanipun.
Idiom
punika wonten ing pagesangan punika bernuansa
kultural utawi radi mambet-mambet kabudayan. Kados
pundi kok saged makaten?Inggih , idiom saged dipunanggep bernuansa kultural amargi idiom-idiom
punika kalebet kasiling kabudayan ingkang gegayutan kaliyan sastra jawi. Sastra
jawi punika kalebet nilai-nilai kabudayan daerah ingkang saged nyengkuyung harkat,martabat,jati dhiri,saha kapribaden bangsa
ingkang kanthi boten langsung saged ndadosaken
identitasbangsa wonten ing
pagesangan punika.
Idiom
punika ugi kalebet tradhisi
lisan.Nilai-nilai budaya ingkang kawerat ing idiom-idiomJawi dipunangkat minangka salah satunggaling unsur budaya ingkang damel Kabudayan Nasional. Kanthi makaten, idiom( jawi) punika dados
identitas lokal ingkang kedah dipun jagi lan dipunkrembakaken sinambi
menggalihaken budaya enggal ingkang langkung sae. Idiom punika ugi kalebet
budaya jawi ingkang sae lan dados objek wigati amargi dados dhasar masarakat Jawi.
Lajeng
punapa ingkang saged ndadosaken idiom
punika? Pitakenan punika temtu ugi mbayang wonten ing penggalih. Supados
langkung gampil mangertosi punapa ingkang ndadosaken idiom punika, pramila sumangga kita
tingali malih konsep saking budaya
punika. Budaya inggih punika minangka paugeran-paugeran sahastrategi ingkang dipunginakaken manungsa kangge njumbuhaken dhiri tumrap lingkunganipun.
Budaya ugi minangka konsep kados pundi kedahipun gesang dipuntindakaken ,
pramila basa lokal ingkang minangka salah satunggaling unsur budaya ugi
ngandharaken konsep ngkang sami. Basa lokal nuduhakren bab ingkang kedah dipun
pahami wonten ing masyarakat ingkang ngginakaken basa kasebat, tegessipun
punapa ingkang kakndhut wonten ing basa lokal( Jawi) punika minangka bab ingkang trep dipun terapaken ing
lingkungan penutur. Basa lokal punika ancasipun supados manungsa saged tumindak
kanthi cara spesifiksahaboten damel
rusuh.
Idiom-idiom
punika panggenanipun wonten ing lebetipun basa, basa ingkang dipunmaksud ing
mriki inggih punika basa Jawi. Paugeran-paugeran gesang lan ajaran-ajaran adi
luhung biasanipun dipun ajaraken mawi basa. Amargi basa punika minangka pirantoskangge sesambetan(komunikasi), ingkang temtunipun
ngandhut tataran tatakrama. Kanthi makaten saged dipunaturaken bokbilih idiom punika dumadi saking ancasing
gesang ingkang langkung sae ingkang dipunwujudakaen wonten ing basa. Basa ing
mriki inggih punika basa Jawi.
Punapa
kemawon jenis-jenis idiom wonten ing Basa Jawi punika? Basa jawi punika kalebet
basa ingkang nggadhahi nilai sastra
ingkang inggil amargi gadhah paugeran khusus
ingkang boten dipungadhahi basa sanes.Nilai-nilaisastra
kalawau saged dipuntingali saking jenis-jenising
idiom wonten ing Basa Jawi punika. Idiom-idiom
wonten ing Basa Jawi antawisipun inggih punika: paribasan, bebasan, saloka,wangsalan,
parikan, keratabasa, saha
cangkriman.
Paribasan
inggih punika unen-unen ingkang ajeg panganggenipun, mawi
teges entar sahaboten
ngemu suraos pepindhan.Tuladhanipun inggih punika keplok ora tombok, nyolong
pethek, kepara-kepere,kerot tanpa untu,saha criwis cawis.Keplok ora tombok tegesipun
ngraosaken bingah namung boten cucul ragad.Nyolong pethek tegesipun kadadosan
ingkang dumadi mboten jumbuh kaliyan pangajeng-ajengipun.Kepara-kepere
tegesipun boten adil anggenipun mbagi barang tartamtu.Kerot tanpa untu
tegesipun kathah gadhah panjangka namung boten gadhah kekiyatan.Dene teges
saking criwis cawis inggih punika tiyang ingkang kathah micara namun ugi sregep
saha
cak-cek anggenipun makarya.
Bebasan
inggih punika tetembungan utawa unen-unen ingkang ajeg panganggenipun ngemu suraos
pepindhan, ingkang dipunpindha kahananipun tiyang utawi barang. Tuladhanipun: wis kebak sundukane, nututi layangan pedhot,
cebol nggayuh lintang, ngeyup ngisor awar-awar, saha kebak luber kocak-kacik. Wis kebak
sundukane, punika nggadhahi teges bokbilih sampun kebak dosanipun, ugi saged
dipunwastani bok bilih sampun wayahe konangan(tumrape maling).Nututi layangan pedhot tegesipun nututi barang
ingkang boten aji sahaboten
kurup kaliyan
rekasanipun anggen jejibahan nututi barang kalawau.Cebol nggayuh lintang,
punika tegesipun tiyang ingkang panjangkahanipun ageng sanget, kepara dipunwastani
mokal kelakon. Ngeyup ngisor awar-awar tegesipun nyuwun pitulungan tumrap
tiyang ingkang mboten kadhah kekiyatan, tiyang ringkih(tiyang alit).Dene teges saking kebak luber kocak-kacik inggih
punika tiyang ingkang kekebaken ilmunipun malah saged owah penggalihipun, alias
miring(edan).
Saloka
inggih punika tetembungan ingkang
ajeg panganggenipun,
ngemu suraos pepindhan saha teges entar.Ingkang
dipunsalokaken inggihpunika
kahanan tiyangipun. Tuladhanipun: gajah ngidak rapah, sumur
lumaku tinimba, kebo kabotan sungu, timun mungsuh duren, saha tumbu oleh tutup.
Gajah ngidak rapah tegesipun tiyang ingkang nglanggar tumrap wewaleripun
piyambak.Sumur lumaku tinimba tegesipun tiyang ingkang kumudu-mudu dipunsuwuni
wewarah.Kebo kabotan sungu tegesipun tiyang ingkang rekaos gesangipun amargi
kekathahen anak. Timun mungsuh duren tegesipun tiyang alit mungsuh tiyang
ageng. Dene teges saking tumbu oleh tutup inggih punika memitran ingkang cocok
sanget(klop).
Wangsalan
inggih punika unen-unen kados cangkriman namung dipunbatang piyambak.Tuladhanipun kapi jarwa,
dak pethek mangsa wurunga.Kapi jarwa tegesipun kethek, saengga dipun batang
kaliyan dak pethek.Tuladha sanes, reca kayu, goleka kawruh rahayu.Reca kayu
tegesipun (wayang) golek, ingkang dipunbatang kaliyan tembung golek.Balung
jagung, sampun ketanggelan.Balung jagung tegesipun janggel, dipunbatang kaliyan
tembung ketanggelan.Ron so, sampun sayah nyuwun ngaso.Ron so tegesipun godhong
so, dipunbatang kaliyan tembung ngaso.
Parikan
inggih punika unen-unen kingkang dumadi saking kalih ukara, ukara sepisan damel
narik kawigaten, ukara kaping kalih minangka wos(isi). Upaminipun:(1) wajik klethik
gula jawa , luwih becik sing prasaja (2) Jambu apa jeruk, aku melu apa entuk (3) Tuk gelas ing
beningan, tiwas tak gagas palah ra kelingan (4) Jemek-jemek gula jawa,
aja ngenyek
karo kanca, lsp.
Keratabasa
inggih punika basa utawi tembung ingkang dipunkerata. Upaminipun: (1) anak, apa-apa
kudu ana lan enak
(2) Bapak, bab apa-apa bisa gawe pepak. (3) Kaji, tekade mung
siji. (4) Garwa,
sigaraning nyawa. (5)
Tebu, antebing kalbu. (6)
Cengkir, kencenging pikir. (7) Tandur, ditata sinambi
mundur. (8)
Krikil, keri-keri ing sikil, lsp.
Cangkriman
inggih punika unen-unen ingkang kedah dipunbatang maksudipun. Cangkriman punika
wonten tiga, inggih punika cangkriman wancah, cangkriman pepindhan,saha cangkriman
wujud tembang. Tuladhanipun cangkriman wancah inggih punika (1) pak lawa, tapak ula dawa (2) Burnas kopen, bubur
panas kokopen (3) Lut
mae ndhut yu mae rong, welut omahe lendhut, yuyu omahe ngerong.
Cangkriman
pepindhan tuladhanipun:
(1) pitik walik saba kebon(nanas) (2) Sega sakepel dirubung
tinggi(salak) (3) Kebo
bule cancang merang(buntil)
(4) pitik walik saba meja(sulak). Dene tuladhane cangkriman
wujud tembang yaiku bapak pucung, dudu
watu dudu gunung, sabamu ing plembang, ngon-ingone sang Bupati, yen lumampah
sipucung lambeyan grana. Tegesipun inggih punika gajah.
C.
PANUTUP
Saking
andharan ing inggil, saged dipun wastani bokbilih idiom jawi punika mboten tebih saking padintenan namung kathah
ingkang dereng paham kaliyan idiom punika piyambak.Kejawi punika, idiom punika ugi saged dipun wastani
bokbilih idiom punika minangka
kasiling kabudayan mliginipun sastra jawi ingkang saged dados sarana pitutur
adi luhung minangka panjangkah nggadhahi jati dhiri bangsa.Janur kupat blarak
tuwa, menawi lepat nyuwun ngapura.Matur nuwun.
D.
DAFTAR
PUSTAKA
Mulyana.2008. Semantik Bahasa jawa. Yogyakarta: UNY
Press.
Tidak ada komentar :
Posting Komentar